PENTINGNYA E-COMMERCE BAGI UMKM PADA MASA PANDEMI DI RT. 03 KAMPUNG SURODADI, SISWODIPURAN, BOYOLALI
Keywords:
e-commerce, pandemi covid-19, UMKMAbstract
Abstrak Pandemi Covid-19 yang sudah dua tahun ini terjadi hampir di seluruh negara di dunia tak terlepas juga di Indonesia memberikan pengaruh yang besar di dunia perekonomian, terutama dirasakan oleh para pelaku UMKM (Usaha Mikro, Kecil dan Menngah). Hal ini mendorong pemerintah dan berbagai para pemangku kepentingan di pemerintah daerah termasuk perguruan tinggi untuk turut serta memulihkan perekonomian yang dimulai dari skala mikro khususnya UMKM. Salah satu gerakan yang dapat digunakan yaitu dengan pemanfaatan e-commerce. Artikel ini merupakan hasil kajian tentang implementasi e-commerce di UMKM Kampung Surodadi, Siswodipuran, Boyolali melalui kegiatan pengabdian masyarakat dosen dan mahasiswa dalam bentuk kegiatan Kuliah Kerja Nyata (KKN). Metode pelaksanaan kegiatan adalah menggunakan metode penyuluhan. Berdasarkan hasil kajian dapat ditarik kesimpulan bahwa aplikasi e-commerce terbukti mampu meningkatkan penjualan bagi UMKM dan mampu bersaing dengan UMKM lainnya. Kata kunci: e-commerce, pandemi covid-19, UMKM
Abstract
The Covid-19 pandemic, which has occurred in almost all countries in the world for the past two years, cannot be separated from Indonesia, which has a great influence on the world economy, especially felt by MSME actors (Micro, Small and Medium Enterprises). This encourages the government and various stakeholders in local governments including universities to participate in restoring the economy starting from the micro scale, especially MSMEs. One movement that can be used is the use of e-commerce. This article is the result of a study on the implementation of e-commerce in MSMEs in Surodadi Village, Siswodipuran, Boyolali through community service activities for lecturers and students in the form of Real Work Lecture (KKN) activities. The method of implementing the activity is using the extension method. Based on the results of the study, it can be concluded that e-commerce applications are proven to be able to increase sales for MSMEs and are able to compete with other MSMEs.
Keyword: e-commerce, pandemi covid-19, UMKM
References
Leung, K. H., Lee, C. K. M., & Choy, K. L. (2020). An integrated online pick-to-sort order batching approach for managing frequent arrivals of B2B e-commerce orders under both fixed and variable time-window batching. Advanced Engineering Informatics, 45(February), 101125.
Melhem, S., Morell, C., & Tandon, N. (2009). Information and Communication Technologies for Women’s Socio-Economic Empowerment. In World Bank Working Paper No. 17.
Undang-Undang nomor 20 tahun 2008 tentang UMKM
http://lipi.go.id/berita/inovasi-dan-teknologi-solusi-umkm-di-tengah-pandemi-/22224, diakses pada tanggal 17 April 2021
Melhem, S., Morell, C., & Tandon, N. (2009). Information and Communication Technologies for Women’s Socio-Economic Empowerment. In World Bank Working Paper No. 17.
Undang-Undang nomor 20 tahun 2008 tentang UMKM
http://lipi.go.id/berita/inovasi-dan-teknologi-solusi-umkm-di-tengah-pandemi-/22224, diakses pada tanggal 17 April 2021